Wegański mus czekoladowy z malinami

Po powrocie z krótkiego długiego weekendu miałam ogromną ochotę na coś słodkiego. Na coś czekoladowego i dekadenckiego. Jeszcze całkiem niedawno nie połączyłabym tych słów z kuchnią wegańską, ale Marta Dymek z Jadłonomii krok po kroku uczy mnie prawdy o weganizmie. Jej przepisy i fotografie przemawiają nie tylko do moich oczu, ale też do kubków smakowych, które po przepisie na wegański mus czekoladowy zaprowadziły moje nogi wprost na krakowski Kleparz, gdzie zaopatrzyłam się w gorzką czekoladę i świeże, pachnące słońcem maliny.
I chociaż nie sądzę, żebym kiedykolwiek dobrowolnie zrezygnowała z mięsa, to muszę przyznać, że zjedzenie tak intensywnego w smaku deseru niemal bez wyrzutów sumienia jest dla mnie przeżyciem tyleż nowym, co wspaniałym.

IS_DSC04833

Wegański mus powstaje na bazie dobrej, gorzkiej czekolady (min. 70% zawartości kakao) i wody z  puszki po fasoli (tzw. aquafaba). W dzisiejszym przepisie użyłam wody z puszki z ciecierzycą, chociaż ponoć można użyć dowolnej fasoli. Więcej o tym w następnym wpisie.

Nie spodziewałam się, że mus wyjdzie tak… smaczny. Bałam się posmaku ciecierzycy lub jej zapachu. Zupełnie niepotrzebnie! Mocny aromat czekolady całkowicie zdominował smak deseru, a lekka piana z aquafaby stworzyła doskonałą konsystencję czekoladowej chmurki. Deser jest tak lekki, że maliny ledwie utrzymują się na jego powierzchni! Podana ilość składników wystarcza na ok. 400 ml deseru, co przekłada się na 4 dekadenckie, intensywne porcje, które zaspokoją największego łasucha.

IS_DSC04831

Składniki
1 puszka ciecierzycy (400 g; wody będzie ok. 150-170g)
150 g gorzkiej czekolady
cukier puder do smaku (jak dla mnie zbędny)
maliny do dekoracji

Czekoladę połamać na mniejsze kawałki i podgrzać w mikrofalówce, aż się roztopi (ok. 90 sekund, przemieszać co 30 sekund). Gdy się rozpuści, wymieszać, by nie było grudek i odstawić do przestygnięcia w temperaturze pokojowej, tak, by czekolada była letnia, ale wciąż płynna.

Ciecierzycę odcedzić na sitku, pozwalając wodzie spłynąć do głębokiej miski. Ziarna odłożyć a wodę ubijać mikserem na wysokich obrotach przez 4-6 minut (w zależności od miksera) na sztywną pianę. Cukier, jeśli zdecydujecie się go dodać, najlepiej wsypać podczas miksowania.
Do piany dodać przestudzoną czekoladę i delikatnie wymieszać łopatką tak, by piana nie opadła.

Wiedza tajemna: Czekolada nie może być zbyt ciepła, inaczej nie wymiesza się dobrze z pianą, powstaną grudki, a piana opadnie!

Mus przelać do pucharków lub miseczek i schłodzić w lodówce przez godzinę. Podawać na zimno z owocami lub ubitą śmietanką kokosową.

IS_DSC04838

Save

Save

5 thoughts on “Wegański mus czekoladowy z malinami

  1. Stęskniłam się już za oglądaniem Twoich pyszności:) Mam nadzieję, że będę miała okazję, w końcu, czegoś spróbować, bo samo patrzenie nie jest fajnie…oj nie jest:)

    Polubienie

Skomentuj

